Voeding

Voeding kan een lastig onderwerp zijn. Er wordt veel over geschreven en je ziet ook vaak bepaalde hypes voorbij komen. De mening van het voedingscentrum wordt dan ook niet altijd door iedereen gedeeld. Wat is nu gezond en wat is nu niet goed voor je? Zo is er een discussie over of brood nu nog wel zo goed is en of we niet teveel zuivel tot ons nemen? Met name of het wel zo gezond is om melk te drinken.
Voeding is ook iets persoonlijks: afhankelijk van hoe je bent, hoe je leefstijl is, waar je je goed bij voelt en mogelijke voedingsintoleranties of allergieën. Maar vanuit een orthomoleculaire visie is het belangrijk dat voeding de cellen voedt en hiermee lichaamsopbouwend is. Voeding moet ook niet teveel verzurend zijn. Als voeding verzurend is bevordert het ontstekingen.
Gezonde voeding is dus belangrijk maar op voeding moet ook zeker geen stress zitten. Leven en genieten en je hele geestelijke afstemming is ook zeer bepalend voor je gezondheid. En kan je je voeding goed verteren? Dat wat op je levenspad komt goed kunnen verteren heeft ook een relatie met je werkelijke fysieke spijsvertering.
In de basis moet je voeding tot je nemen waar je voldoende voedingsstoffen uit kan halen, die zo vers mogelijk is en waar liever geen kunstmatige stoffen (kleur- en smaakstoffen) in zitten. Helaas is er door de voedingsindustrie een groot aanbod van bewerkte voedingsproducten waar je beter zoveel mogelijk van af kan blijven. In veel van deze producten zitten ongezonde vetten, toegevoegde suikers en vaak kleur- en smaakstoffen.
De gemiddelde mens in de moderne samenleving gebruikt in de basis echter geen gezonde optimale voeding. Het gevolg hiervan is dat vele mensen een tekort aan essentiële voedingsstoffen binnen krijgen. Zelfs de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) wordt vaak niet gehaald. Een onevenwichtig voedingspatroon leidt op korte of langere termijn tot tekorten aan vitamines en mineralen die het lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren en om ziektes te voorkomen.
Optimale voeding: wat de cellen van het lichaam nodig hebben.
Onze voeding bestaat grotendeels uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Hiervan moeten we voldoende via onze voeding binnen krijgen om ervoor te zorgen dat het lichaam hieruit voldoende energie kan maken en er voldoende bouwstoffen zijn voor het onderhoud van de cellen in het lichaam. Daarnaast zijn er ook voedingsstoffen waarvan we er wat minder nodig hebben maar die wel heel belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Dan hebben we het over vitamines, mineralen en spoorelementen. Een orthomoleculaire visie op voeding is dat de lichaamscellen optimale hoeveelheden van alle voedingsstoffen krijgen.
 
Een gemiddeld gezond voedingspatroon wordt o.a gekenmerkt door:
 
- gebruik van verse (biologische) ingrediënten,
- ruim gebruik van verse groente, vooral asperges zijn heel gezond,
- gebruik van voldoende vers fruit, maar ook niet teveel i.v.m. fruitsuikers
- gebruik van vooral vette vissoorten,
- matig gebruik van (liefst biologisch) vlees
- geen gebruik van voedingsproducten afkomstig van de voedingsindustrie (garaffineerde voeding),
- zoveel mogelijk vermijden van suikerhoudende voedingsmiddelen,
- gebruik van gezonde vetten/oliën,
- gebruik van verse ongebrande noten en zaden,
- beperkte mate gebruik van zuivelproducten.
Afhankelijk van voeding waar je je prettig (mogelijk vegetarisch) bij voelt en voedingsovergevoeligheden of intoleranties zijn, kan er gekeken worden hoe je in de basis gezond kan eten.