Zonlicht

We worden steeds vaker gewaarschuwd voor de gevaren van de zon maar zonlicht is heel belangrijk voor je gezondheid. Zonlicht voorziet ons van vitamine D dat onmisbaar voor de mens is omdat het op de eerste plaats de opname van calcium in de botten regelt. Maar het levert ook een belangrijke bijdrage aan de conditie van het afweersysteem (immuunsysteem) en het hart. In feite is vitamine D ook een soort hormoon en ondersteunt en stimuleert het de productie van andere hormonen. Een tekort aan vitamine D heeft direct invloed op je hormoonhuishouding. Zo wordt een tekort in verband gebracht met psychische problemen zoals depressiviteit, burn-out, overspannenheid, chronische stress etc.

 

Wel is het goed om verstandig met de zon om te gaan. Uren lang liggen ''bakken'' in de zon is niet gezond en zeker niet als de huid erg gevoelig is en de huid te weinig is bloot gesteld aan de zon. Een zonnebrandmiddel wordt vaak aangeraden als je je huid wil bloot stellen aan flink wat zonlicht maar onderzoek heeft aangetoond dat in vele zonnebrandmiddelen de extreem giftige stof oxybenzone zit. Deze stof en andere geur- en synthetische stoffen worden makkelijk en snel door de huid opgenomen waarna ze in je bloedbaan terecht komen. Het beste advies is om verstandig te zonnen en je huid eventueel in te smeren met kokosvet. Daarnaast is het voor je huid goed dat je voeding bestaat uit de goede vetten. Zowel de omega 3 als de omega 6 vetzuren zijn belangrijk voor je gezondheid.